14 de nov. 2008

LA COMPETÈNCIA LINGÜÍSTICA. LLEGIR I ESCRIURE: UNA ACTIVITAT COMPLEXA I NECESSÀRIA

Les assessories d'infantil i de primària hem convocat un seminari que porta aquest títol i tenim la sort de poder comptar amb l'assessorament de Montserrat Fons http://www.ub.edu/dll/catala/personal/fons/fitxa/fons.htm
http://en.scientificcommons.org/montserrat_fons_esteve
Entenem que llegir i escriure són dues activitats diferents però estretament lligades, amb un procés d'aprenentatge llarg i complex (de fet no s'acaba mai). La nostra societat ens demana unes competències lingüístiques que van molt més enllà del domini del traç i de la lectura mecànica d'un text.La competència comunicativa lingüística és la base de tots els altres aprenentatges (informació, construcció i comunicació de coneixements). Els nostres infants haurien de ser capaços d'escoltar, conversar, expressar pensaments i emocions, dialogar, escriure textos propis, entendre els textos que llegeixen, interpretar, argumentar... utilitzant diferents recursos i estratègies.
Pensam que la millor manera d'ajudar als nens i les nenes a utilitzar una llengua passa precisament per fer-la necessària, funcional i útil dins el treball quotidià a l’aula, a partir d'activitats que tenguin un significat per a ells. És imprescindible connectar l’escola amb la realitat, amb mirades directes i no a través d’exercicis sense sentit, repetits any rere any, sempre els mateixos.